Hoe trekt het ziekenhuis nieuwe medewerkers aan?

Om de werking van een groot ziekenhuis zoals het AZ Sint-Jan vlot te laten lopen, moeten tal van mensen er hun schouders onder zetten. Dat was het uitgangspunt van de ‘schouder aan schouder’ employer branding campagne die we lanceerden. Het doel van een employer branding campagne is een bedrijf of organisatie tonen als een aantrekkelijke werkgever.

banner

Een campagne met een dubbel doel

Met deze campagne wilden we eigenlijk twee dingen bereiken:

1
Nieuwe #teamsintjan-leden aantrekken
In de eerste plaats was ze natuurlijk bedoeld om via diverse kanalen nieuwe #teamsintjan-leden aan te trekken voor onze heel uiteenlopende vacatures.
2
Samenhorigheidsgevoel tussen #teamsintjan-leden versterken
Daarnaast wilden we de campagne ook inzetten om het samenhorigheidsgevoel tussen onze bestaande medewerkers te versterken. Zo wilden we hen mee op de kar trekken en hen er zelf toe aanzetten nieuwe collega’s warm te maken om bij het AZ Sint-Jan te komen werken. We spoorden hen ertoe aan om de campagnebeelden ook via hun eigen sociale media te verspreiden.

Hoe zag de campagne eruit?

De uitwerking van de campagne gebeurde vooral visueel. Bij heel wat functies in ons ziekenhuis hoort bepaalde beroepskledij, andere jobs kan je makkelijk in je gewone kledij uitoefenen. Daarom fotografeerden we bovenlichamen van verschillende mannen en vrouwen, gekleed in de diverse herkenbare #teamsintjan-uniformen of in gewone kledij. Geen gezichten: we wilden het accent op de schouders kunnen leggen.

Schouder aan schouder

Die schouders combineerden we op verschillende manieren, om aan te duiden dat iedere schakel telt in ons ziekenhuis en dat de een niet zonder de ander kan.

1
Een hele rij schouders naast elkaar, schouder aan schouder: voor een digitale banner bovenaan onze jobsite, voor jobadvertenties in kranten of magazines en voor een plooistand om op jobbeurzen of op de campus uit te zetten.
2
Twee schouders van een andere beroepsgroep naast elkaar: voor postkaarten en voor fysieke banners om in te zetten op evenementen of op onze ziekenhuiscampus te tonen.
3
Eén schouder in een bepaald uniform of de kledij die hoort bij het beroepsprofiel waarvoor we een extra schouder zoeken met daarnaast een leeg silhouet dat we graag ingevuld willen zien door een nieuw #teamsintjan-lid: voor specifieke vacatures.

We werkten ook een flyer uit die we verdeelden onder onze #teamsintjan-leden om hen aan te sporen zelf ook mee op zoek te gaan naar hun toekomstige toffe collega’s.

De kernboodschap bij die beelden

In ons ziekenhuis telt iedere schakel. Van zorgverleners tot technische en administatieve medewerkers − iedereen staat er voor onze patiënten. Kom samen met ons je schouders zetten onder zorg.