Allergiekiosk en maaltijdkaarten verhogen veiligheid van patiënten en bezoekers

Patiënten en bezoekers kunnen tegenwoordig bij elke maaltijd checken welke ingrediënten mogelijk een allergische reactie kunnen opwekken. Deze allergenen staan zowel op de maaltijdkaarten van de patiënten als op de digitale allergiekiosk in het restaurant. Marc Demeulemeester, leidinggevend functionaris voeding, legt uit hoe het precies in zijn werk gaat.

Wat zijn allergenen?

De Belgische allergenenwetgeving voor levensmiddelen heeft 14 ingrediënten vastgelegd die mogelijk allergieën of intoleranties kunnen teweegbrengen.

Het gaat om:

1
glutenbevattende granen (tarwe, gerst, rogge, haver)
2
schaaldieren (bv. kreeft en garnalen)
3
weekdieren (bv. mosselen en oesters)
4
eieren
5
vis
6
aardnoten
7
soja
8
melk (inclusief lactose)
9
noten (amandelen, hazelnoten, walnoten, cashewnoten, pecannoten, paranoten, pistachenoten, macadamianoten)
10
selderij
11
mosterd
12
sesamzaad
13
sulfiet (bewaarmiddel, zit o.a. in gedroogd fruit, wijn en mosselen)
14
lupine (peulvrucht, zit o.a. in vleesvervangers en brood)

Symptomen van een voedselallergie

De laatste decennia zien we een duidelijke toename van voedselallergieën. De reactie op een bepaald ingrediënt kan in sommige gevallen zelfs dodelijk zijn. Enkele veelvoorkomende symptomen zijn:

  • ademhalingsmoeilijkheden
  • diarree
  • overgeven
  • zwellingen van de huid of van de mond, keel en lippen
  • anafylactische shock: een reactie van het lichaam waarbij bloeddrukdaling optreedt, met als gevolg verlies van bewustzijn en hartstilstand.

Waarom was er nood aan een allergiekiosk en maaltijdkaarten?

Voor we onze allergiekiosk en maaltijdkaarten hadden, moesten we telkens controleren welke allergenen er in een bepaald gerecht zaten. We kregen eerst info van de diëtiste of arts over de allergieën van een bepaalde patiënt. Op basis hiervan moesten we dan zelf alles uitzoeken en ervoor zorgen dat we de juiste maaltijd voorzagen. Dat was tijdrovend en ook niet altijd 100% veilig.

Als ziekenhuis en allergenencentrum streven we er uiteraard naar om steeds optimaal te waken over de veiligheid van onze patiënten en bezoekers. Samen met de keuken, het restaurant, het dieetteam, de ICT-afdeling van het ziekenhuis en de externe partner FoodDesk hebben we daarom een nieuw digitaal platform opgericht. Dankzij dit platform verloopt alles veel vlotter en vooral veiliger.

Hoe werkt het precies?

Bezoekers van het restaurant kunnen sinds 20 oktober 2020 via een digitale allergiekiosk met touchscreen nagaan welke allergenen er in het dagmenu zitten. Ziekenhuispatiënten zelf krijgen sedert begin 2020 bij hun maaltijden telkens een fysieke maaltijdkaart met daarop alle aanwezige allergenen vermeld.

Dit gebeurt allemaal automatisch via een nieuw platform. 2 medewerkers van het dieetteam, een kok en een keukenmedewerker hebben alle recepturen op voorhand gecheckt op de juistheid ervan en ingevoerd in dit platform. Zij houden alles ook up-to-date en voeren eventuele nieuwe recepten of producten toe aan het systeem.

Stel dat we beslissen om een nieuw merk tomatenpuree te gebruiken en de samenstelling is anders, dan moeten wij hiervan de gegevens invoeren in het platform. Als een patiënt of restaurantbezoeker vervolgens de allergenen in een bepaald recept checkt, zal dat automatisch aangepast zijn. Ook zal een zorgverlener of een diëtist(e) een bepaald gerecht niet meer kunnen aanduiden voor een patiënt met een specifieke allergie voor dat product.

Controle door het FAVV

Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) komt regelmatig op controle in het ziekenhuis. Tijdens hun controles checken ze of we de allergeneninfo per gerecht correct meedelen aan onze patiënten en bezoekers. In het verleden vroegen ze dan bijvoorbeeld aan een restaurantmedewerker welke allergenen er in een bepaald menu zaten. Hij of zij moest daar dan meteen op kunnen antwoorden. Met de komst van de allergiekiosk en de maaltijdkaarten wordt dit alles veel eenvoudiger en duidelijker voor iedereen.