Alle contracten voor aankopen die via de centrale aankoopdienst verlopen, worden sinds kort centraal beheerd via de nieuwe Vario tool. Johan Van Heulebrouck, coördinator facilitaire diensten, overloopt in dit artikel de belangrijkste voordelen van dit centraal beheer.
Eind 2017 is er een centralisatietraject gestart van de aankopen via de uitbouw van de centrale aankoopdienst. Bij aankopen horen contracten, en zo ontstond de behoefte aan een beter en centraal beheersysteem. Een groot deel hiervan zijn onderhoudscontracten van apparatuur die wordt aangekocht.
In het verleden werden deze contracten decentraal beheerd via een verspreid archief. Hierdoor had je niet altijd de laatste of de juiste versie. Bij gebrek aan duidelijke richtlijnen, werden contracten ook vaak getekend door het diensthoofd in plaats van door de algemeen directeur, waardoor ze niet rechtsgeldig waren. Soms gingen contracten zelfs verloren: zo ontstond meer en meer de behoefte aan een gestructureerd en centraal beheer.
Sinds kort is de contracttool Vario Software met succes in gebruik genomen. Hierdoor is er een veel efficiëntere afhandeling van een contract mogelijk: van contractvoorstel tot en met de ondertekening van het contract. De contracten worden centraal beheerd op één plaats door de contractbeheerders Lieve De Schepper en Jana Maertens en zijn raadpleegbaar door alle gebruikers. Alle communicatie verloopt geïntegreerd via de nieuwe tool.
Op termijn kunnen er bijkomende aankoopcategorieën gecentraliseerd worden.
Dankzij de Vario Tool kunnen we stapsgewijs een standaard onderhoudscontract opstellen. Zo zien we niets over het hoofd. Er komen ook automatische meldingen als een contract bijna komt te vervallen. Wijzigingen verlopen eveneens via deze tool. Kortom: een professionele aanpak van contracten.
De nieuwe contract-tool Vario maakt het mogelijk om contracten efficiënter te verwerken en dit vanaf het contractvoorstel tot en met de ondertekening van het contract.